Hva er Radiostyrt Bilsport?
Det er konkurrering med radiostyrte biler mot andre førere
på en dedikert bane.
Man kjører på en bane som er spesiallaget for radiostyrte biler.
En slik bane gjør at bilene får vist sitt fulle potensiale. De
fleste som har prøvd en "proff" RC bil på en skikkelig
bane kan skrive under på at det er veldig mye mer spennende og moro
enn å kjøre frem og tilbake i gata.
Her har vi en norges beste modellbilsjåfører gjennom tidene, Adrian Bertnsen. Som hamlet opp med hele verdenseliten.
Her er et bilde fra en bane i Norge, Lørenskog Modellbilklubbs asfaltbane
på Sørlihavna:
Dette er en asfaltbane for såkalte "track" biler.
Dvs. banebiler. Den smale høye bygningen er en såkalt "kjøreplattform".
Der oppe står førerne, slik at de har god oversikt over banen,
tak over hodet (mot regn og skygge mot solen). En evt mekaniker (for fuel
klassene) står rett nedenfor i den såkalte "pit'n".
Hvis du ser godt etter kan du se en stiplet linje der hvor pit inngangen er,
så går den smal vei inn gjennom pit-området. Der kan man
fylle tanken for fuel drevne biler. Man har da en "mekk" (mekaniker)
som følger med på stoppeklokka og roper sin fører inn
til tanking og evt dekkbytte (pga slitasje eller regndekk om det begynner
å regne). Finalene for fuel klassene er på hele 45 minutter, så
det krever god konsentrasjon og utholdenhet. Til høyre
for kjøreplattformen kan du se "mekkeområdet". Her
har alle førerne en liten tildelt plass, under tak, med godt lys. Her
jobber man med bilene sine - reparerer - endrer oppsett osv. I tillegg er
det som regel kiosk, toalett, trykkluft (for rengjøring) og et sted
for å slipe dekk (noen track biler bruker skumdekk som man sliper ned
til ønsket størrelse).
Man kjører aldri mer enn 10 biler på banen om gangen
(unntatt på fritrening).
For alle klasser så vil en løpshelg bestå av:
-fritrening
-kvalifisering
-finaler
Typisk er fritreningen dagen før selve løpet starter, men man
har også gjerne 1 time fritrening på morgenen på kval- eller
løpsdagen.
Når det er kvalifisering kjører man "mot klokka" og
ikke mot sine motstandere. Man starter da én og én bil, med
litt avstand imellom, slik at de spres jevnt utover banen. De fleste klasser
kjører 5 minutter kvalifisering. Klokka starter for hver fører
i det man passerer "tellersløyfa" (ligger under banen, tvers
over banen) og det er da om å gjøre å få kjørt
flest mulig runder i løpet av 5 minutter. I tillegg registreres tiden
fra tiden er ute og til man passerer "målstreken" (tellersløyfa).
Man ender da opp med et kval-resultat som består av runder + "slutt
tid". F.eks. 21 5.03.34
Det kjøres flere kval omganger, der enten det beste teller eller f.eks.
2 sammenlagt (såkalt "round by round"). Kval-resultatet bestemmer
hvor du skal starte i finalene.
For elektroklassene så har du ingen mulighet for å "rykke
opp". Har du kvalet inn til en B-finale, så kan du maksimalt vinne
B-finalen. De 10 raskeste fra kvalene er i A-finalen og kjemper om seieren.
Det kjøres i elektro 3 finaler der de 2 beste teller. Grunnen til at
det er lagt opp slik for elektro er at man alltid skal ha 1 time til å
lade opp kjørebatteriene.
For fuel er det derimot
mulig å rykke oppover. Fra kvartfinale og semifinale (avhenger av antall
deltakere). Underfinalene er på 20 minutter og A-finalen med de 10 beste
er på 45 minutter.
For å avholde et løp kreves mye frivillig innsats. Dette gjøres
av andre modellbilførere som på egen fritid stiller opp som dommer,
løpsleder, tidtaker, kioskvakt osv. Det samme gjelder drift av modellbilklubbene
og seksjonsarbeid i forbundet. Absolutt ALT gjøres av oss selv - så
bidra DU også der du har tid og overskudd! Det settes stor pris på!
For all "sanksjonert" (NMF, EFRA, IFMAR) RC bil racing
så er det ingen pengepremier. Kun pokaler, heder og verdighet! :-)
I Norge reguleres den seriøse racing av "Seksjonsstyret for Radiostyrt
Mototorsport", som er en del av Norges Motorsportforbund (NMF), som igjen
er en del av Norges Idrettsforbund (NIF).
Klubber i Norge som melder seg inn i NMF, kan søke om støttemidler
fra sin lokale kommunale idrettskrets (i likhet med f.eks et idrettslag).